пятница, 8 мая 2020 г.

Укр.мова. ПРМ-8. Двокрапка і тире в складному реченні.

                                                                         21.05.20                                                                     
                                                                       Урок 41-43
Тема. Двокрапка і тире в складному реченні.
Опрацювати матеріал у підручнику параграф 41(с. 136) та 42(с. 140-141) та зробити короткий конспект.
Підручник. Укр. мова. Авраменнко


Правила вживання двокрапки ( : ) у  складному реченні

Між частинами безсполучникового складного речення або складної синтаксичної конструкції, якщо друга (наступна) його частина:
а) розкриває зміст першої (попередньої) частини (в цілому або одного з її членів):
Ліс іще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів (М. Коцюбинський);
Вірю: до скону віків не порушиться слово богинь! (Леся Українка).
У заголовках, назвах рубрик і т. ін.: Український правопис: так і ні (К., 1997) — назва книжки; Друга світова війна: причини поразок і перемог;
б) указує на причину або рідше, навпаки, на наслідок того, про що йдеться в першій (попередній) частині:
Лаврін не поганяв волів: він забув і про воли, і про мішки й тільки дивився на Мелашку (І. Нечуй-Левицький);
Як мала у тебе сила,
То з гуртом єднайся ти:
Вкупі більше зробиш діла,
Швидше дійдеш до мети 
(Б. Грінченко);
Як і вони, я був щасливим:
Із теплих уст ловив слова,
Що казкою ставали, дивом,
В якому всесвіт ожива 
(О. Ющенко);
Віхола розпочалася з самісінького ранку: вийти з хати просто неможливо (О. Кобилянська).
У реченнях з прямою мовою після слів автора.
У складних реченнях, проміжних між складним безсполучниковим і складнопідрядним, коли зміст їхньої другої частини пояснює, уточнює зміст першої частини, а в складі другої частини є підрядні сполучники і сполучні слова:
Вирішили зробити таким чином: щоб щепленням проти грипу одночасно охопити школи всього району;
Ідуть дівчата в поле жати
Та, знай, співають ідучи:
Як проводжала сина мати,
Як бивсь татарин уночі 
(Т. Шевченко).

           
Правила вживання тире ( — ) в складному реченні
Між частинами безсполучникового складного й рідше складносурядного і складнопідрядного речень для вираження часових, причиново- та умовно-наслідкових, допустових і т. ін. відношень позначуваних ними подій або станів, швидкої або несподіваної зміни подій (порівняно з більш узвичаєним розмежуванням частин складносурядного і складнопідрядного речень комою розмежування їх за допомогою тире передає різкіше зіставлення змісту їхніх частин): Як тільки займеться десь небо — з другого боку встає  зараз  червоний  туман  і  розгортає  крила (М. Коцюбинський);
А бавовна як дозріє —
Небом степ заголубіє… 
(М. Нагнибіда);
Защебетав соловейко —
пішла луна гаєм 
(Т. Шевченко);
Не жди ніколи слушної пори —
Твоя мовчанка може стать ганьбою! 
(Д. Павличко);
Орач торкнеться до керма руками —
І нива дзвонить темним сріблом скиб 
(М. Стельмах);
Було, як заговорить або засміється — і старому веселіше стане (Марко Вовчок);
<…> Попадавсь їм багач у руки — вони його оббирали, попадався вбогий — вони його наділяли (Марко Вовчок);
Билися об мене гнівливі хвилі нетерплячки — я вистояв (П. Загребельний);
Ти гукай, не гукайа літа не почують.
Все біжать та спішать —
хоч співай чи ридай… 
(Б. Олійник);
Заграли знов — ще гірш нема ладу (Л. Глібов);
Скільки глянеш — вилискують розгойдані хліба (О. Гончар);
Минали літа — росли сини (А. Головко);
Сонце зійшло — і враз над Києвом знялося ревище гудків (Ю. Смолич).
Між частинами безсполучникового складного та складносурядного речень, зміст яких різко протиставляється або зіставляєтьсяНе козак вклонявся королеві — король схиляв голову перед козаком! (П. Загребельний);
Ще сонячні промені сплять —
Досвітні огні вже горять! 
(Леся Українка);
Закрався вечір, одшуміла праця,
Як сльози, затремтіли ліхтарі, —
Та діти наші ночі не бояться 
(М. Рильський).
Між частинами безсполучникового складного речення, коли друга частина розкриває зміст першої (замість частіше вживаної в таких випадках двокрапки (див. 160, п. 1):
<…> Та одинокому мені
Здається — кращого немає
Нічого в Бога, як Дніпро
Та наша славная країна
… (Т. Шевченко);
У загоні саме воли заборюкались — це старий підручний отих, що з ярмарку пригнали, б’є (А. Головко);
Бачу — за вікном сніг летить (М. Стельмах);
Бувають дивні на землі діла —
Серед зими черешня зацвіла 
(Д. Павличко);
Нап’юся з живої кринички —
Візьму доброти від землі 
(М. Сингаївський).
Між частинами безсполучникового складного речення, зміст яких порівнюється:
Подивилась ясно — заспівали скрипки (П. Тичина).
Між частинами безсполучникового складного речення, коли зміст другої частини завершує, підсумовує, узагальнює зміст першої (друга частина починається звичайно вказівними словами цетотакцейтакийось хтоось що і под.): Все для людини і завжди з людиною — цей заповіт Максим Рильський  проніс  крізь  бурю   і   сніг,   крізь   усе   своє   життя (М. Стельмах);
Синиця славу розпустила,
Що хоче море запалить,
Що море буцімто згорить, —
Така, бач, є у неї сила 
(Л. Глібов);
Господарство занедбане, скрізь брудно — ось до чого призводять лінощі та нехлюйство.
Між частинами складнопідрядного речення, коли підрядна частина ставиться перед головною з метою виразнішого змістового й, відповідно, інтонаційного її виділення, особливо в реченнях з кількома підрядними, коли в головній частині узагальнюється зміст попередніх підрядних:
Ой, хто в лузі, — озовися,
Ой, хто в полі, — одкликнися! 
(Я. Щоголів);
Хто  спить,  хто  не  спить,  —  покорись  темній  силі!  (Леся Українка).
У складнопідрядному реченні між його частинами або частіше наприкінці головної частини — перед словом (сполученням слів), повторюваним для того, щоб пов’язати з попереднім реченням наступне, яке підсилює, доповнює, розвиває його зміст:
Шевченківський Палій стоїть на порозі того прозріння, до якого доходить Іван Вишенський у поемі Франка, на порозі усвідомлення, що тільки в діяльнім служінні своєму народові може бути остаточне виправдання людини, що тільки в ньому вища рація людського існування (М. Рильський);
Необхідно, щоб виховання дітей, любов і повага до дітей, вимоги до них і дружба з ними, — щоб усе це було самою суттю вашого духовного життя, мій друже (В. Сухомлинський).


Переглянути відео за посиланням
Тире та двокрапка в складному реченні
Виконати впр. 3, 4 с. 137, впр. 3,4 с. 141
Домашнє завдання - виконати впр. 7 с. 139, 7 с. 143
Виконати тести за посиланням join.naurok.ua і кодом доступу 345915
Час виконання обмежений, і зараховується лише перший ваш результат.

Комментариев нет:

Отправить комментарий